با فشار های زندگی کارآفرینانه و استرس ناشی از آن چگونه باید مواجه شد؟

 

خیلی ها اعتقاد دارند حکایت عادت کردن انسان به فشار کاری در طول زندگی شغلی، حکایت قورباغه ای است که اگر در ظرف آبی قرار گیرد و دمای آب کم کم بالا برود، بی آنکه متوجه شود می پزد. این موضوع تا حدی صحت دارد. مصمم ترین رهبران دنیای کسب و کار، استراتژی های مختلفی در خود پرورش می دهند که در آشفته بازار شکست های احتمالی به آنان در کنار آمدن با مشکلات و فشار ها کمک می کنند.

 

با این حال، برای کارآفرینی که کار خود را با ۷۵ درصد احتمال شکست شروع می کند، این فشار ها اغلب مواقع علت مستقیم شکست کسب و کار محسوب می شوند نه عوارض جانبی آن. ایلان ماسک در سال ۲۰۱۵ درباره ی آسیب ها و دشواری های کارآفرینی صحبت کرد. به عقیده ی او وقتی از لحاظ احساسی تا این حد با کارتان درگیر باشید، مغزتان شکست کسب و کار را به تجربه ی مرگ تشبیه می کند، و این قطعاً چیزی نیست که برای رویارویی با آن آمادگی قبلی داشته باشد.

 

او می گوید: «باید تلاش زیادی به خرج دهید و استرس زیادی را متحمل شوید و این، از آنچه اغلب مردم تصور می کنند دردناک تر است. از طرف دیگر اغلب شرکت ها موفق نمی شوند به حیات خود ادامه دهند و این موضوع در سطح خاصی از مغز شما شبیه به چیزی مثل مرگ پردازش می شود. مغز ما برای مرگ شرکت ها تکامل نیافته، بلکه یاد گرفته با مرگ واقعی دست و پنجه نرم کند. به این ترتیب با اینکه مرگ یک شرکت، یک مرگ واقعی نیست، مغز در سطحی از فعالیت های خود قادر به درک تفاوت این دو نیست. به همین دلیل شکست کسب و کار برای کارآفرین به شکل دردناکی استرس زا می شود. هیچ کارآفرینی دوست ندارد این احساس را بیش از یک بار تجربه کند».

هر فردی رابطه ی منحصر به فردی با فشار های روانی دارد. برخی از انسان ها زیر فشار کاری انگیزه ی بیشتری پیدا می کنند، برخی دوست دارند آن را در نطفه خفه کنند و برخی دیگر ترجیح می دهند آن را به دیگران منتقل کنند.

در ادامه چند راهنمایی ساده برای کنار آمدن با چنین موقعیت هایی را از نظر خواهید گذراند.

پیش از هر چیز خودتان را سامان بدهید

زیگ زیگلار، نویسنده ی انگیزشی، می گوید شما پیش از آنکه بتوانید دیگران و همینطور کسب و کارتان را مدیریت کنید، باید قادر به مدیریت کردن خودتان باشید. اگر ذهنتان مشوش باشد امکان ندارد تصمیماتی که می گیرید از ثبات رأی لازم برخوردار باشند و این، به نتایجی غیر قابل پیش بینی منجر خواهد شد.

عوامل واکنش برانگیز خود را شناسایی کنید

فهمیدن اینکه چه عواملی به نظر بیشترین استرس را به شما وارد می کنند، ارزش صحبت کردن با یک مشاور معتمد، مثل همسر، دوست، و یا یک مربی را دارد. احتمالاً برخی رخداد ها و یا احساسات هستند که ممکن است به طور مرتب موجب نگرانی تان شوند. وقتی بفهمید علت مشکلات چیست، می توانید برای برطرف کردن آنها دست به اقدامات عملی بزنید.

همیشه «چرا»ی خود را به یاد داشته باشید

استرس ما را در وضعیت ناخوشایندی قرار می دهد و ذهن مار را به تسخیر خود در می آورد، تا جایی که خیلی راحت ممکن است «چرا»های خودمان را فراموش کنیم. شما شاید کسب و کار خود را با هدف ایجاد تغییری در زندگی انسان های اطراف خود، یا کمک به پیشرفت آنها و یا صرفاً برای ساختن آینده ای برای خانواده ی خودتان به راه انداخته باشید. وقتی همین دلایل ساده از پیش چشمانتان کنار بروند، استرس می تواند خیلی سریع جای خالی آنها را در وجودتان بگیرد و بر شما مسلط شود.

از استرس پیشگیری کنید

در خانه ماندن و در رختخواب دراز کشیدن، یک موقعیت بدون استرس است. این کار ممکن است خیلی وسوسه کننده به نظر برسد، اما برای هیچ یک از ما گزینه ی قابل انتخابی محسوب نمی شود. با این حال می توان تصمیماتی اتخاذ کرد که اجازه می دهند از برخی نقاط استرس آفرین اجتناب کرد. شما می توانید پیش از آنکه سرتان خیلی شلوغ شود لا اقل بخشی از کارهایتان را به فرد دیگری واگذار کنید. می توانید در طول روز زمانی برای خودتان در نظر بگیرید و همه ی دل مشغولی های کاری را کنار بگذارید و کمی پیاده روی کنید یا به موسیقی گوش دهید.

توجه به زمان حال را تمرین کنید

استرس زمانی به سراغ شما می آید که ذهن شما پر از نگرانی های مختلف است؛ نگرانی هایی که به ندرت با زمان حال شما ارتباط پیدا می کنند. اگر زمانی که نیاز دارید برای اتخاذ تصمیم خاصی، در لحظه حضور داشته باشید ذهنتان جای دیگری سیر کند، قادر نخواهید بود بهترین تصمیم خود را بگیرید و این، به استرس های شما در آینده خواهد افزود.

شکست خوردن را یاد بگیرید

هر کسی که تا حدی بلندپروازی داشته باشد این را درک می کند که همیشه قرار نیست برنده باشد. درس گرفتن از شکست ها از شما انسان قوی تری می سازد؛ بی دلیل نیست که بسیاری از شخصیت های بزرگ دنیای کسب و کار در طول زندگی کاری خود شکست های متعددی را تجربه کرده اند. اگر یاد بگیرید چگونه شکست را درست تجربه کنید، کنار آمدن با تبعات آن نیز برایتان به مراتب آسانتر خواهد بود.

در نهایت، بهترین راه برای کاهش استرس این است که مشکلات خود را با فرد دیگری در میان بگذارید. صحبت کردن درباره ی نگرانی هایتان، مثل آزاد کردن سوپاپ فشار دیگ بخار است و همیشه به شما توانایی بهتری در درک مسائل می بخشد. وقتی شرایط در حال تسلط یافتن بر شما باشد، کمی درک بهتر می تواند تنها چیزی باشد که به آن احتیاج خواهید داشت. در اغلب مواقع، اوضاع آنقدر ها هم که فکر می کنید بد نیست.

منبع:
businessinsider